Bytte fra bly til lithium batteri i bobil

Det høres komplisert og farlig ut å bytte fra blybatteri til lithium forbruks batteri i bobilen. Det er det heldigvis ikke, det er både enkelt og raskt å gjøre selv. I denne artikkelen forklarer vi hvordan det gjøres og hva du eventuelt må passe på.

1. Finn passende batteri

Første steg er å sjekke det batteriet som allerede står i bobilen. Hva er målene på det og er det eventuelt noe å gå på? Som regel har bobilen bare ett forbruksbatteri på rundt 100Ah, så da er det bare å sjekke utvalget av litium batteri og se om du finner ett som passer med de fysiske målene. Vårt utvalg i litium batteri finner du her:

https://www.sparelys.no/butikk/batteri-og-tilbehor/lithium-batterier

Vi vil særlig nevene disse batteriene, som med fysiske mål er spesielt tilpasset bobiler, hvor det særlig under setet kan være knapt med målene, og batteriet må ha kant nede for festeklemmer:

https://www.sparelys.no/lithium-bobilbatteri

https://www.sparelys.no/lithium-bobilbatteri-bluetooth

2. Ta ut det gamle batteriet

Når det nye litium batteriet er ankommet er du klar for å bytte batteri. Koble fra 230V landstrøm ledningen til bobilen før du begynner å jobbe. Når strømmen er koblet fra er det bare å løsne polene på det gamle batteriet og løsne selve batteriet. Batteriet er ofte festet med en stropp eller klemmer. Ta ut det gamle blybatteriet og sett inn det nye litium batteriet. Dersom du har gått fra et batteri med runde batteripoler, til et med bolter, er det bare å bytte over ledningene som har ringkabelsko, eventuelt sette på ringkabelsko. Om ledningene ikke har ringkabelsko, så anbefaler vi å sette det på, eventuelt kan man bruke en adapter.

3. Still inn ladeelektronikken

Når du har satt inn og koblet til det nye batteriet, er det på tide å stille inn batteriladeren, slik at den tilpasser ladingen til lithium batteriet. Ladingen skjer enten via elektro blokken eller via en egen lader. Begge har mulighet for å velge batteritype og du må velge en type der ladespenningen ikke går over 14,6 volt (som er når BMSen i litium batteriet kobler fra). Du bør sjekke manualen hvilke muligheter som finnes for din lader, men som regel er det bare snakk om en bryter der du kan velge GEL eller en annen batteritype. Et sikkert valg er da å velge GEL innstillingen.

Har du solcelleregulator, så må du sjekke innstillingen på denne også. Nyere solcelleregulatorer har ofte en egen litium innstilling du kan velge. Ellers er det som regel å gå for GEL innstillingen.

4. Ferdig

Det var alt. Du er nå klar til å nyte et lettere bobilliv med mer strøm tilgjengelig!

 

Vanlige problemstillinger

2 batterier
Noen få bobiler har to forbruksbatterier. Du må da sjekke om de er koblet til 24 volt eller paralellkoblet til 12volt. Er de koblet til 24volt, må du også ha to litium batterier som du kan koble til 24volt. Er de koblet i paralell, så kan du velge om du vil fortsette med to batteri eller gå ned til ett batteri, eventuelt ett som er større.

Brann
Noen er redde for brann i litium batterier. Man skal selvsagt ha respekt for batterier og strøm, men samtidig er våre litium batterier svært trygge å bruke. Vi bruker en kjemi som heter LiFePO4. Batterier basert på LiFePO4 er regnet som svært trygge og kan ikke brenne på samme måte som litium batterier i f.eks. el.biler og mobiltelefoner.

Varmgang i ledninger
Noen er redde for varmgang i kablene koblet til litium batteri, da de kan lades raskere. Ledningene i bobilen skal fra fabrikk være dimensjonert til å lade med de ladestrømmene som elektro blokken eller batteriladerne klarer å lade med. Kursene skal også fra fabrikk være sikret med sikring som er tilpasset kablingen, dersom dette skulle være nødvendig. Et lite unntak her gjelder om man går fra et lite blybatteri til en stor litium batteripakke. Da kan belastningen over tid gjøre at man må vurdere anlegget på nytt, men for et ordinært batteriskifte med tilnærmet samme batterikapasitet, skal det ikke være nødvendig å ta hensyn til dette.

Varmgang i bilens dynamo
Når man innstallerer en stor litium batteribank i en båt, der dynamo sitter med lite lufting og den må arbeide for full effekt i flere timer, er det en reel fare for varmgang i dynamo. I bobiler er ikke dette en problemstilling, så lenge det er snakk om vanlig størrelse på batteriet. Både fordi dynamoen har bedre lufting og fordi den slipper å jobbe for full effekt like lenge med en liten batteripakke.

Lite lading ved kjøring
Litium batterier liker gjerne litt høyere ladespenning enn det som kommer fra bilens dynamo. Opplever man at man ikke får ønsket lading under kjøring, kan man senere installere en DC-DC lader mellom startbatteri og forbruksbatteriet. Vi har skrevet mer om det i artikkelen "Lading av forbruksbatteri i nyere bobiler (Euro 5 og 6)". En DC-DC lader er enkel å innstallere om man trenger det, men det er slett ikke sikkert at det nødvendig om man bytter fra blybatteri til litium batteri.